L’estació fantasma

Avui he visitat una estació fantasma del metro de Nova York, l’antiga estació de City Hall. No és que hi hagi esperits o que estigui encantada, és fantasma simplement perquè, tot i que alguns trens hi passen, actualment no hi para cap comboi de cap línia del metro. D’estacions d’aquestes n’hi ha a tot arreu, a Barcelona també en tenim. Per quin motiu he d’anar a visitar una estació de metro que ja no s’utilitza si en puc veure moltíssimes d’altres? El que fa especial aquesta estació és que és la més bonica de la ciutat.

L’estació de City Hall era una de les estacions terminals de la primera línia de metro que es va construir a la ciutat. Per aquest motiu volien que l’estació fós una obra mestra. L’encarregat de dissenyar l’estació va ser Rafael Gustavino Moreno, un valencià format com a arquitecte a Barcelona, que va emigrar a Nova York, on es va fer famós amb el seu sistema de construcció de cúpules on els maons i el morter queden a la vista. Aquest mètode es coneix com a “volta catalana”, i Gustavino el va exportar als EUA i el va patentar.

L’estació es va inaugurar el 1904, i es va deixar d’utilitzar el 1945. El motiu principal per tancar l’estació va ser que amb el temps els trens van passar a tenir més vagons per poder transportar més passatgers i l’estació de Brooklyn Bridge, a poc metres de distància de l’estació de City Hall, va ser reformada perquè el tamany de les plataformes s’ajustés als nous combois. Reformar la plataforma de l’estació de City Hall no era fàcil, doncs està situada en una curva molt tancada, que provocava un forat perillós entre l’andana i els nous trens. L’estació veïna es va anar utilitzant cada cop més, mentres que City Hall queia en desús.

Avui en dia hi ha tres formes de veure l’estació:

1 – Com l’Steve Duncan (vídeo): Saltant a les vies quan no et veu ningú i anant-hi pel teu compte. No us la recomano!

2 – Quedant-te dins del tren de la línia 6 quan aquest arriba al final de trajecte (Brooklyn Bridge). Al fer el canvi de sentit, el tren passa per l’estació fantasma. Ho he provat i no es veu gairebé res.

3 – Participant en un tour organitzat pel New York Transit Museum. No organitzen aquests tours gaire sovint i a més a més són cars, perquè apart de l’entrada del tour et demanen que et facis membre del museu. Jo ho vaig fer, i tot i que no me n’arrepenteixo, crec que no val la pena pagar per aquest tour. Passes poca estona a l’estació i l’explicació del guia és força avorrida.

El tour ha començat a les dues de la tarda a l’andana de l’estació de Brooklyn Bridge, on han passat llista i ens han repartit uns fulletons amb informació i uns aparells de ràdio per a poder escoltar en tot moment amb claredat el que deia el guia.


Tot seguit, hem pujat tots en un d’aquests trens que passen per la parada, i s’hi ha aturat perquè hi puguéssim accedir. Ens han posat una plataforma entre l’andana i el tren perquè al baixar ningú prengués mal amb el forat que queda.

Primer ens han portat a  l’entresòl, on ens han explicat tota la història del metro, la biografia de la gent que el va idear, financiar i dissenyar, i els detalls arquitectònics i artístics de l’estació. Vaja, que ens ha fotut un rollo que ens estàvem adormint tots! A més feia allò tant horrible de dir: “Ara baixarem a l’andana… però abans deixeu-me que us expliqui…”

Quan finalment ha acabat, hem tingut una estona, no gaire llarga, per investigar l’andana i fer fotos.

Un altre tren ens ha portat de tornada a l’estació de Brooklyn Bridge, on s’ha acabat l’excursió.

El museu està situat en una altra estació que ja no s’utilitza (Court Street). I també organitza visites a d’altres instal·lacions abandonades, com la terminal de Delancey, on s’ha proposat de fer-hi un parc subterrani, o The High Line, una antiga línia elevada que han transformat en un parc públic i que es pot visitar sense pagar ni un duro.

Deixa un comentari

Filed under Atraccions Turístiques

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s